Oranjehof verbetert kwaliteit van zorg

Oranjehof verbetert kwaliteit van zorg

Oranjehof verbetert kwaliteit van zorg

“Wat een enthousiasme en betrokkenheid”

Rotterdam, 15 april 2013 – Een feestelijke ‘eerste oogstbijeenkomst’ markeerde op 11 april de afronding van het verbeterprogramma in Oranjehof aan de Immanuel Kantstraat in Rotterdam-Lombardijen. Het verbeterprogramma, bedoeld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, heeft al een aantal concrete verbeteringen opgeleverd. Bijna alle medewerkers waren op 11 april aanwezig om deze verbeteringen en die waaraan ze nog werken, te presenteren aan een aantal familieleden en aan elkaar. “Ik ben onder de indruk van waar jullie mee bezig zijn en hoe dat wordt opgepakt door het personeel. Wat een enthousiasme en betrokkenheid bij de medewerkers. Echt bijzonder”, zo reageerde de zoon van één van de bewoners. 

Via kramen, posters en powerpointpresentaties lieten medewerkers zien aan welke verbeteringen ze hebben gewerkt. Zoals het boodschappenproject, bedoeld om de dementerende bewoners van Oranjehof onder begeleiding van vrijwilligers en medewerkers weer de mogelijkheid te geven zelf (een deel van) de boodschappen te doen. Of het kostbare project om een binnentuin te realiseren in de centrale hal waaraan de woongroepen grenzen en waarvoor de inzamelingsactie ‘Oranjehof fleurt op’ is gestart. Projecten waarmee de medewerkers van Oranjehof inspelen op de wensen, behoeften en mogelijkheden van de bewoners.

Zorgrelatie centraal, bewoner/cliënt houdt de regie
“Meer dan voorheen zijn de wensen en behoeften van bewoners en cliënten de leidraad in onze zorg- en dienstverlening”, licht Ernst van Apeldoorn, locatiemanager van Oranjehof toe. “Wij passen ons aan zodat bewoners en cliënten zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat ze gewend waren; van het tijdstip van opstaan en naar bed gaan tot hoe vaak en wanneer men gewassen wordt. De medewerkers die dagelijks contact hebben met de cliënten en bewoners kennen hen het beste en weten wat hun wensen, behoeften en mogelijkheden zijn. Zij hebben de ruimte om hun werk zo in te richten dat ze daar optimaal op kunnen inspelen. Samen met de bewoner en zijn familie stellen ze een zorgleefplan op. Iedere medewerker, ook die van de ondersteunende diensten, stemt zijn werk daarop af. De zorgprocessen worden eveneens volledig ingericht op de zorgrelatie. Deze aanpak moet leiden tot een grotere tevredenheid onder bewoners, cliënten en medewerkers.”

Kwaliteitsverbetering
Behalve Oranjehof hebben ook de tien andere verpleeg- en verzorgingshuizen van Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn (voorheen Zorggroep Rijnmond)  waartoe Oranjehof behoort, het programma doorlopen. “We zijn natuurlijk nooit klaar met kwaliteitsverbetering, maar met dit verbeterprogramma hebben we wel een flinke stap voorwaarts gezet”, aldus Ernst van Apeldoorn. Het verbeterprogramma bestond uit een gezamenlijke kick-offbijeenkomst voor alle medewerkers met uitleg over aard en aanleiding van het programma, gevolgd door zes werkbijeenkomsten. Tijdens deze werkbijeenkomsten gingen de medewerkers van Oranjehof in groepen aan de slag met de verbeterpunten die ze zelf hadden geformuleerd en werden ze getraind in de nieuwe manier van denken en werken. De komende tijd wordt het geleerde in de praktijk gebracht en verder ontwikkeld.

Het afronden van het verbeterprogramma is dan ook het startsein voor een nieuwe fase van de kwaliteitsverbetering in Oranjehof en meer in het algemeen bij Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn.

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.