Voor alles is een eerste keer

Voor alles is een eerste keer

Voor alles is een eerste keer

Voor alles is een eerste keer: een uitdrukking die voor mijn werk als innovatieadviseur, maar ook voor mij persoonlijk, vaak van toepassing is. Ik ben tenslotte eigenlijk nog maar net uit de schoolbanken, zo voelt het dan. Inmiddels 5 jaar aan het werk bij Lelie zorggroep, mijn eerste echte baan. Afgelopen jaren heb ik vaak iets voor het eerst gedaan, waarvan ik dacht dat ik het nooit zou doen. Meerdere keren heb ik gedacht: ‘ik ga het afzeggen, ik ga het niet doen, dit ligt mij niet, ik kan dit niet'. Maar na een paar keer toch maar doen, bleek het dan toch opeens best wel heel leuk, of een stuk minder moeilijk dan gedacht.

Het begon, eind 2016, met het uitvoeren van audits, een kwaliteitscontrole van de zorg, zoals een inspecteur die ook zou uitvoeren. Reuze spannend de eerste keer, maar na een paar keer zo leuk en leerzaam om te doen. Daarna het presenteren voor een grote groep mensen, het MT (management) of het geven van een scholing. De eerste keren zag ik er erg tegenop, inmiddels geeft dit me juist energie.

Afgelopen jaar kwam er een nieuwe ervaring bij. Ik werd gevraagd als spreker op een congres om te vertellen over VirtueleThuiszorg bij Lelie zorggroep. Een hele eer, maar ik heb toch even getwijfeld of ik dit wel zou doen. Zeker toen ik de lijst met andere sprekers zag, en dacht: ‘pas ik nu wel in dit rijtje?’ Nu scheelde het dat het vanwege Corona voor het grootste deel van de mensen digitaal was. Een kleine groep mensen of een grote zaal vol met mensen, dat maakt toch wel verschil. Dus ik trok de stoute schoenen aan en ging het gewoon doen. Tenslotte wist ik alles over het onderwerp, dus dat zou het probleem niet zijn. En een bijkomend voordeel: als spreker mocht ik de hele dag het congres bijwonen en er stonden heel wat interessante onderwerpen op het programma. Ik was dan ook al op tijd aanwezig, meldde me bij de balie en zat in de zaal te luisteren naar de sprekers voor mij. Toen ik bijna aan de beurt was, vroeg ik me af of ik ook nog zo'n microfoontje aangesloten moest krijgen en waarom ik hier nog niets over had gehoord. Wat bleek, ze hadden niet door dat ik al in de zaal zat en waren me kwijt. Ik zag 6 gemiste oproepen, een mail en zelfs een oproep van de receptie van Lelie zorggroep op mijn telefoon, in een laatste poging hadden ze maar naar het algemeen nummer gebeld. Oeps! Toen ik werd aangekondigd ontstond er wat paniek, inmiddels werd er in hoog tempo een microfoon geïnstalleerd en de dagvoorzitter begon maar vast met de eerste stelling... Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en zal dit me zeker geen tweede keer overkomen.

Voor alles is een eerste keer. En vaak een tweede keer, derde keer, vierde keer. En elke keer gaat het weer iets beter dan de vorige keer. Dat is het mooie aan ontwikkelen, verbeteren en je open te stellen voor nieuwe dingen.

Onze zorg- en hulpverleners - met uiteenlopende functies - schrijven regelmatig een persoonlijk blog over hun (werk)ervaringen, grappige anekdotes of ander interessant leesvoer.
Lees hier onze blogs en verhalen. 

Ben jij op zoek naar werk met waardering?  Kijk op werkenmetwaardering.nl voor onze vacatures.

 

Reacties

Uw reactie

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.