Datum 25 juni 2026
Op donderdag 25 juni nam Hendrik Jan van den Berg afscheid als voorzitter van de raad van bestuur van Lelie zorggroep. Tijdens een symposium in Rotterdam werd stilgestaan bij waardengedreven zorg, de samenwerking met collega’s en partners en zijn jarenlange inzet voor de organisatie. Na het afscheid neemt Jaap Janse, die deze maand is gestart als bestuurder, de rol van voorzitter raad van bestuur over. Samen met Andra Kranendonk geeft hij leiding aan Lelie zorggroep.
Gewaardeerd leiderschap
Tijdens de afscheidsbijeenkomst waren er waarderende woorden vanuit Raad van Toezicht-voorzitter Elbert Dijkgraaf, Joost Zielstra, interim-voorzitter van Conforte, en Andra Kranendonk. Daarin klonk grote waardering voor de manier waarop Hendrik Jan beweging bracht in de zorg en Lelie zorggroep hielp groeien in kracht, samenhang en herkenbaarheid. Hij werd getypeerd als een bestuurder die analytisch sterk is, ingewikkelde vraagstukken niet uit de weg gaat en zijn voorstellen slim, redelijk en charmant weet te brengen. Onder zijn leiding kreeg Lelie zorggroep een stevige positie in het christelijk zorglandschap, met oog voor samenwerking, identiteit, vernieuwing en vooral voor de mensen om wie het in de zorg draait.
Spreker Gabriël Antonio plaatste het afscheid van Hendrik Jan in een breder perspectief van waardengedreven leiderschap. Hij benadrukte dat een goede leider niet vanuit tekort denkt, maar juist ziet wat er wél is en daarop voortbouwt.
Groei en bloei
Van den Berg was sinds 2014 verbonden aan Lelie zorggroep. In de afgelopen jaren groeide de organisatie verder als professionele en ondernemende zorgorganisatie, met aandacht voor christelijke zorg, kwaliteit, samenwerking en vernieuwing. Onder zijn leiding kwam de organisatie de afgelopen jaren tot bloei. Hendrik Jan van den Berg blijft tot 16 augustus als bestuurder verbonden aan Lelie zorggroep. In deze periode is er ruimte voor overdracht en afronding van lopende werkzaamheden.
In zijn afscheidswoorden keek hij dankbaar terug op zijn jaren bij Lelie zorggroep. Hij bouwde zijn speech op rond de vier kerndaden van de organisatie: liefdevol, verbindend, daadkrachtig en dichtbij. Daarbij benadrukte hij dat zorg draait om betekenisvol aanwezig zijn voor de ander, in verbondenheid met elkaar. Hij sprak zijn grote waardering uit voor medewerkers, collega’s, toezicht, medezeggenschap, samenwerkingspartners en zijn gezin. ‘Jullie zijn het goud van de organisatie. Het was een eer en een voorrecht om jullie bestuurder te mogen zijn.’
Bovenal overheerste dankbaarheid: voor het vertrouwen, de kansen, de leerschool en de vriendschap die hij bij Lelie zorggroep heeft ervaren. ‘De grote vraag in ons leven blijft iedere dag: Waar ben je? Met die vraag komt God tot de mens in het boek Genesis. Deze vraag zet in beweging. We leven met een opdracht. In de afgelopen jaren heb ik ervaren dat mijn opdracht binnen Lelie zorggroep heel dicht bij mijn hart lag. In de zorg mogen we heel dichtbij mensen komen. Het grootste geschenk dat we elkaar als mensen kunnen geven is onze tijd, liefde en aandacht.’
‘Het grootste geschenk dat we elkaar als mensen kunnen geven is onze tijd, liefde en aandacht.’
RVT-voorzitter Dijkgraaf benoemde dat Hendrik Jan van nature liefst niet in het middelpunt van de aandacht staat en het symposium daarmee een ode aan de zorg is. Hij noemde het passend om in de historische Adriean Janszkerk niet te eindigen bij de mens, maar bij God. De bijeenkomst sloot daarom af met een samen gezongen ‘U zij de glorie’.
Op de dag van zijn afscheid werd Van den Berg uitgebreid geïnterviewd in het Reformatorisch Dagblad. Lees het interview hier.