Dorien Lalkens is digitale welzijnscoach voor cliënten Lelie zorggroep
“De coronatijd was echt funest voor het gevoel van eenzaamheid van veel van mijn cliënten”, zegt Dorien Lalkens (39). “Wij adviseren altijd om zelf actief te blijven om daar iets tegen te doen. Heel ingrijpend vond ik een cliënt die was opgenomen met corona. Toen hij terugkwam uit het ziekenhuis stimuleerden we hem het loopje naar de brievenbus vol te houden. Maar de buurt bleef hem mijden uit angst zelf corona te krijgen, terwijl hij al lang hersteld was. Kinderen heeft hij niet. Nu bellen wij hem dagelijks even op. Hij kijkt er echt naar uit. ‘Het helpt me de dag door’, zegt hij dan.
Dorien is welzijnscoach voor zorgorganisaties die VirtueleThuiszorg bieden aan hun cliënten, waaronder Lelie zorggroep en de divisies Agathos en Curadomi.
Zij is een luisterend oor en helpt bij digitale vragen van cliënten die van de thuiszorg slimme apparatuur ontvangen die hen helpen langer thuis te blijven wonen. ”Naast mijn monitoringstaak (o.a. het vroegtijdig signaleren van afwijkingen in bijvoorbeeld een gewicht- of bloeddrukwaarde via de slimme meetapparatuur bij de cliënt thuis) ben ik op dit moment coach van 29 cliënten. Met hen heb ik gemiddeld een keer per week contact. Meestal via beeldbellen, soms alleen per telefoon als een cliënt dat prettiger vindt. Ik help hen als ze vragen hebben over de apparatuur van de VirtueleThuiszorg of over hun gezondheid. Maar een heel belangrijk deel van mijn werk is dat ik een luisterend oor kan bieden. Gewoon vanuit mijn huiskamer in Delfzijl.”
Na een baan op de achtergrond bij de huisarts en apotheek wilde Dorien graag meer kunnen betekenen in het leven van mensen. “Dat leek me wel wat. Ik heb de keuze ook in gebed genomen en het is uiteindelijk nog leuker dan ik had gedacht!”
.jpg?width=1400&mode=crop&format=jpeg&dpr=1.0&signature=f802a20e58749dcb34de9d217db08196f93b02ec)
Op huisbezoek
Dorien is inmiddels bijna anderhalf jaar actief als welzijnscoach op afstand. Zou ze haar cliënten niet ook eens in het echt willen ontmoeten? Ze begint te glimlachen en verklapt dat ze deze zomer tijdens haar vakantie naar Lekkerkerk ‘stiekem’ bij twee cliënten van Lelie zorggroep in de buurt op bezoek is geweest. “Een van hen is zo’n lieverd, maar ze durft niet te beeldbellen, dus met haar bel ik via de gewone telefoon zonder beeld. Ik wilde haar gewoon eens in het echt zien. Toen ik voorstelde langs te komen, werd het stil. Ik dacht eerst dat ze het misschien niet wilde, maar ze reageerde juist emotioneel. ‘Wat vind ik dat mooi dat je dat wilt doen.’ Toen ik aanbelde, was het ijs meteen gebroken en was het alsof we elkaar al jaren kenden. Ze vond het helemaal geweldig. Als enig kind en nooit getrouwd had ze weinig mensen in haar netwerk. Ik kan niet bij iedereen langs, maar vind het toch wel mooi dat ik een keer bij haar ben geweest. Ik merk nu ook dat het ons contact verdiept als ik haar weer spreek.”
Geloof delen
Als je elkaar elke week spreekt, bouw je een band op, merkt Dorien. Bij de verdeling van cliënten naar een welzijnscoach, wordt er gekeken waar de behoefte ligt van een cliënt. Er wordt gekozen voor de coach die er het beste bij past. Bij Lelie zorggroep is dit vaak een christelijke coach. Samen met twee andere collega’s krijgt zij deze toebedeeld. “Als christelijke zorgorganisatie helpt Lelie zorggroep relatief veel christelijke cliënten. Voor hen, maar ook voor mij, is het fijn om vanuit dat gedeelde geloof te kunnen spreken. Mensen komen soms echt met diepe vragen. Zeker als ze ouder worden en hun levenseinde voelen naderen. Ook mensen die geloven, zijn soms bang voor de dood. Ik probeer hen dan te bemoedigen vanuit de Bijbel. Wat is het mooi als je dan merkt dat zij rustiger worden door het gesprek. Of ik leef mee als mensen het moeilijk vinden dat ze door corona al zo lang niet of minder vaak naar de kerk kunnen. En ik help hen om via de livestream van hun kerk de dienst te volgen. Een andere keer praten we dan door over de dienst. Een cliënt van mij is blind. Die is afhankelijk van mensen die haar de Bijbel voorlezen. Voor haar pak ik regelmatig even een stuk uit de Bijbel erbij die ik dan voorlees.”
Een cliënt gaf bij Dorien aan dat hij zoekende was in het geloof. “Ik heb hem een Bijbel met uitleg aangeraden. De zorgmedewerker van Lelie zorggroep heeft een Alpha cursus voor hem gezocht en een kerk waar hij nu bij is aangesloten. Uiteindelijk is hij gedoopt. Dat vind ik zo mooi. Alle eer aan God dat Hij zo werkt.”
Door zulke ervaringen heeft Lelie zorggroep wel een bijzonder plekje in haar hart gekregen, zegt Dorien. “Ik vind Lelie zorggroep een zeer prettige thuiszorgorganisatie. Ik denk dat dat ook komt door het christelijke aspect. Ik krijg ook veel positieve reacties van cliënten die heel blij zijn met de zorg van Lelie zorggroep. ‘Het zijn zulke lieve meisjes’, zeggen ze dan steeds. Ze willen even tijd maken voor een praatje, ook al is die tijd er niet altijd. Dat vind ik zo bijzonder.”
Dankzij Virtuele Thuiszorg worden veel ouderen ondanks hun hoge leeftijd alsnog actief op een tablet of smartphone. “Het is verbazingwekkend hoe snel ze het oppakken en hoe snel ze digitaal zelfverzekerd zijn en ook beeldbellen met hun kleinkinderen bijvoorbeeld”, zegt Dorien. Ze helpt enthousiaste cliënten ook aan leuke spelletjes zoals Wordfeud (een soort scrabble) of patience. “Zo houden zij ook hun brein actief. Al had dat laatst bij een cliënt wel weer een keerzijde, omdat hij zelfs ’s nachts door ging. ‘Ik slaap zo slecht want die spelletjes zijn veel te leuk’, zei hij.
Van digitaal kopje koffie tot meldkamer
De welzijnscoach maakt onderdeel uit van het totaalpakket aan slimme zorgoplossingen van Mobile Care dat de wijkverpleging van Lelie zorggroep in kan zetten bij hun cliënten. Per cliënt kiest de wijkverpleegkundige welke slimme zorgoplossingen kunnen helpen. Van sensoren in de woning die meten of en wanneer iemand actief is tot slimme weegschalen die direct het gewicht in het cliëntdossier zetten. Dankzij die middelen is er minder inzet van zorgmedewerkers per cliënt nodig. Om te zorgen dat de cliënten toch regelmatig aanspraak hebben én om hen te helpen wegwijs te worden en blijven met de digitale hulpmiddelen, krijgt elke cliënt een welzijnscoach aangeboden. Die houdt op afstand de resultaten van de metingen in de gaten en geeft een seintje aan de zorgverlener en/of cliënt als iets niet goed gaat. Ze onderhoudt ook contact met de mantelzorger. Daarnaast maakt zij regelmatig een digitaal praatje met de cliënt. “We koppelen slimme technologie aan warme aandacht en zien dat als gevolg daarvan zorgvragers weer meer gaan participeren en hun gevoel van eenzaamheid vermindert. Daar doen we het voor!”, zegt Patrick Landsman, directeur van Mobile Care.