Pniël Van Goed naar Beter

Pniël Van Goed naar Beter

“Met soms kleine veranderingen is al veel bereikt”

Rotterdam, 13 juni 2013 – Tijdens de jaarlijkse familiedag, dit jaar op 8 juni, besteedden verpleeghuis Pniël en palliatief centrum De Regenboog in Rotterdam-Kralingen aandacht aan het recent afgeronde verbeterprogramma. Het verbeterprogramma, bedoeld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, heeft al een aantal concrete verbeteringen opgeleverd. Medewerkers presenteerden deze verbeteringen en die waaraan ze nog werken. De aanwezige familieleden en mantelzorgers reageerden heel positief. “Het is opvallend hoe met soms kleine veranderingen al veel is bereikt”, aldus de voorzitter van de cliëntenraad. “Bewoners zijn bijvoorbeeld heel blij met de folder ‘Weetjes van Pniël’ waarmee ze wegwijs worden gemaakt als ze in Pniël komen wonen.

Via kraampjes met posters konden de aanwezigen zien aan welke verbeterprojecten is gewerkt. Zoals het project om de keuzemogelijkheden in maaltijden en broodbeleg breder bekend te maken. Vanuit het  project ondersteuning mantelzorgers zijn een informatiefolder ontwikkeld en een formulier waarmee mantelzorgers zelf kunnen aangeven wanneer en voor welk soort activiteiten zij kunnen worden ingezet. En dankzij het vernieuwde introductieprogramma zijn nieuwe medewerkers beter voorbereid als ze aan de slag gaan. Met deze en andere projecten verbeteren medewerkers van Pniël en De Regenboog de kwaliteit van wonen en zorg en stemmen deze meer af op de wensen en behoeften van de bewoners.

Zorgrelatie centraal, bewoner/cliënt houdt de regie
“Meer dan voorheen zijn de wensen en behoeften van bewoners en cliënten de leidraad in onze zorg- en dienstverlening”, licht Aad de Kool, locatiemanager van Pniël en De Regenboog toe. “Wij passen ons aan zodat bewoners en cliënten zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat ze gewend waren; van het tijdstip van opstaan en naar bed gaan tot hoe vaak en wanneer men gewassen wordt. De medewerkers die dagelijks contact hebben met de cliënten en bewoners kennen hen het beste en weten wat hun wensen, behoeften en mogelijkheden zijn. Zij hebben de ruimte om hun werk zo in te richten dat ze daar optimaal op kunnen inspelen. Samen met de bewoner en zijn familie stellen ze een zorgleefplan op. Iedere medewerker, ook die van de ondersteunende diensten, stemt zijn werk daarop af. De zorgprocessen worden eveneens volledig ingericht op de zorgrelatie. Deze aanpak moet leiden tot een grotere tevredenheid onder bewoners, cliënten en medewerkers.”

Kwaliteitsverbetering
Behalve Pniël en De Regenboog hebben ook de tien andere verpleeg- en verzorgingshuizen van Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn (voorheen Zorggroep Rijnmond) het programma doorlopen. “We zijn natuurlijk nooit klaar met kwaliteitsverbetering, maar met dit verbeterprogramma hebben we wel een flinke stap voorwaarts gezet”, aldus Aad de Kool. Het verbeterprogramma bestond uit een gezamenlijke bijeenkomst voor alle medewerkers met uitleg over aard en aanleiding van het programma, gevolgd door zes werkbijeenkomsten. Tijdens deze werkbijeenkomsten gingen de medewerkers van Pniël en De Regenboog  in groepen aan de slag met de verbeterpunten die ze zelf hadden geformuleerd en werden ze getraind in de nieuwe manier van denken en werken. De komende tijd wordt het geleerde in de praktijk gebracht en verder ontwikkeld. Het afronden van het verbeterprogramma is dan ook het startsein voor een nieuwe fase van de kwaliteitsverbetering in Pniël en De Regenboog en meer in het algemeen bij Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn.

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.