Waelestein verbetert kwaliteit van zorg

Zeker in hus - krant lezen

Waelestein verbetert kwaliteit van zorg

Enthousiasme voor gepresenteerde verbeterprojecten

Rotterdam, 12 juni 2013 – Een feestelijke bijeenkomst markeerde op 6 juni de afronding van het verbeterprogramma in verzorgingshuis Waelestein aan het Schulpplein in Rotterdam-Charlois. Het verbeterprogramma, bedoeld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, heeft al een aantal concrete verbeteringen opgeleverd. Deze verbeteringen en die waaraan nog wordt gewerkt, werden op 6 juni met veel enthousiasme door de medewerkers aan elkaar gepresenteerd.

Na een gezellige high tea presenteerden de medewerkers met powerpoint- en diapresentaties en zelfs een zelfgemaakt filmpje aan welke verbeterprojecten ze hebben gewerkt. Zo is de receptie opgeknapt en staan daar nu elke week verse, gesponsorde bloemen. De hoofdentree is aantrekkelijker gemaakt met een bankje en plantenbakken.  Kleinschalig organiseren van de zorgverlening door in kleine teams te werken is gerealiseerd.  Hierdoor zien bewoners meer dezelfde medewerkers en kan de zorgverlening beter worden afgestemd op de wensen van de bewoners.. Dankzij een nieuwe koelkast met flesjes en blikjes hebben bewoners meer keuzemogelijkheden in het restaurant. En medewerkers hebben de medicatieverstrekking geoptimaliseerd.  Met deze en andere projecten verbeteren de medewerkers de kwaliteit van wonen en zorg en stemmen deze meer af op de wensen en behoeften van de bewoners.

De relatie centraal, cliënt houdt de regie
“Meer dan voorheen zijn de wensen en behoeften van bewoners en cliënten de leidraad in onze zorg- en dienstverlening”, licht Susanne Ledeboer, locatiemanager van Waelestein, toe. “Wij passen ons aan zodat bewoners en cliënten zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat ze gewend waren; van het tijdstip van opstaan en naar bed gaan tot hoe vaak en wanneer men gewassen wordt. De medewerkers die dagelijks contact hebben met de cliënten en bewoners kennen hen het beste en weten wat hun wensen, behoeften en mogelijkheden zijn. Zij hebben de ruimte om hun werk zo in te richten dat ze daar optimaal op kunnen inspelen. Samen met de bewoner en zijn familie stellen ze een zorgplan op. Iedere medewerker, ook die van de ondersteunende diensten, stemt zijn werk daarop af. Alle processen worden afgestemd op de zorgrelatie. Deze aanpak moet leiden tot een grotere tevredenheid onder bewoners, cliënten, mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers.”

Verbeterprogramma
Behalve Waelestein hebben ook de tien andere verpleeg- en verzorgingshuizen van Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn (voorheen Zorggroep Rijnmond)  het programma doorlopen. “We zijn natuurlijk nooit klaar met kwaliteitsverbetering, maar met dit verbeterprogramma hebben we wel een flinke stap voorwaarts gezet”, aldus Susanne Ledeboer. Het verbeterprogramma bestond uit een gezamenlijke bijeenkomst voor alle medewerkers met uitleg over het programma, gevolgd door zes groepsbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten gingen de medewerkers van Waelestein in groepen aan de slag met de verbeterpunten die ze zelf hadden geformuleerd en werden ze getraind in de nieuwe manier van denken en werken. De komende tijd wordt het geleerde in de praktijk gebracht en verder ontwikkeld. Het afronden van het verbeterprogramma is dan ook het startsein voor een nieuwe fase van de kwaliteitsverbetering in Waelestein en meer in het algemeen bij Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn.

 

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.